Weekendje weg! - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Jacob Nugteren - WaarBenJij.nu Weekendje weg! - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Jacob Nugteren - WaarBenJij.nu

Weekendje weg!

Door: jacobnugteren

Blijf op de hoogte en volg Jacob

04 Juni 2012 | Indonesië, Jakarta Pusat

Inmiddels zijn er drie maanden voorbij en ik begin me steeds meer thuis te voelen in Indonesië. Na mijn verblijf in Borneo was ik bang dat ik moeite zou hebben met mijn verblijf in Jakarta. Maar inmiddels weet ik dat ik me nergens zorgen over hoef te maken. Mijn vriendenkring wordt hier steeds groter en dat werkt erg in mijn voordeel!

Qua natuur zijn mijn grootste avonturen misschien al voor het grootste gedeelte. Binnenkort hoop ik nog één keer te vertrekken naar Centraal-Kalimantan, voor twee weken. Voor de rest zal ik voornamelijk op het kantoor verblijven om te werken aan mijn verslagen en misschien nog wat andere taken. Neemt niet weg dat mijn avonturen voorbij zijn.

Afgelopen weekend heb ik een bijzonder weekend gehad. Samen met vijf vrienden ben ik naar Ciawi Bogor geweest. Met de juiste contacten kun je veel voor elkaar krijgen. Zo heb ik van het weekend gratis kunnen overnachten in een goed uitziend gasthuis, zijn we gratis wezen raften (geweldig), en hebben ook een mooi ecotoerisme park kunnen bezoeken.
Op zondag zijn we naar de Botanische Tuin in Bogor geweest. Deze tuin kent een rijke Nederlandse geschiedenis en dateert uit 1817. Tegen betaling konden we daar na sluitingstijd nog naar binnen. Een erg indrukwekkende tuin, die ik graag nog een keer, met wat meer tijd, wil bezoeken.
De Nederlandse geschiedenis is hier in veel dingen terug te vinden. Zo zijn we nog langs het oude stadscentrum van Jakarta geweest waar veel oude Nederlandse gebouwen te vinden zijn. Helaas zijn de meeste gebouwen erg vervallen en staan leeg. Maar de gebouwen geven wel een indruk van hoe het hier vroeger was.

Naast de belevenissen in het weekend vermaak ik me ook doordeweeks goed. Ik kom met regelmaat op de nationale universiteit (UNAS, Universitas Nasional). In eerste instantie niet om te studeren maar voor vermaak. Soms spelen we hier een partijtje voetbal op het voetbalveld. Morgen hoop ik er een seminar te bezoeken.

Vorige week heb ik ook de handen uit de mouwen gestoken en meegeholpen aan een, in mijn ogen, heel goed initiatief. Het opruimen van plastic en rotzooi uit de oceaan. Daarvoor zijn we naar een visserbuurt in het noorden van Jakarta gegaan. Niet de meest charmante kant van Jakarta aangezien de geur hier nogal sterk is en de huizen nogal armoedig.
Het was een initiatief van de overheid waarbij veel mensen van verschillende instanties kwamen helpen. Uiteindelijk hebben we drie vrachtwagens gevuld met afval uit de oceaan. Niet alleen was ik erg blij dat ik daaraan kon bijdragen, maar ook de organisatie en verschillende andere mensen waren erg blij met mij als buitenlander.

Met nog twee maanden te gaan word Indonesië steeds meer mijn tweede thuis. Stiekem hoop ik hier volgend jaar weer terug te kunnen keren voor mijn afstuderen. In elk geval ben ik al de opties aan het afwegen en probeer ik de juiste contacten te leggen. Verder ga ik nog lekker genieten van mijn resterende tijd hier en ben ik al wat leuke activiteiten aan het plannen naast mijn werkzaamheden.

(voor foto’s: ik plaatst af en toe wat op facebook, en iedereen is van harte welkom om meer van mijn foto’s te bekijken wanneer ik weer terug ben in NL)

  • 04 Juni 2012 - 14:35

    Jorn Dallinga:

    Hey Jacob!

    Leuk verhaal weer jongen! Ben blij om te lezen dat je het echt naar je zin hebt! Geniet ervan want die 2 maandjes zijn zo voorbij ;). Als ik dit zo allemaal lees begint Borneo ook wel een beetje te kriebelen voor mij volgend jaar :p. Succes daar nog!

  • 04 Juni 2012 - 14:39

    Bapak Wim:

    Mooie verhalen leuk dat je je vriendenkring aan het opbouwen bent. ook fijn dat je je steeds meer gaat thuisvoelen. Wie weet ontmoeten we elkaar nog voor 8 augustus???. Hartelijke groeten, Bapak Wim.

  • 04 Juni 2012 - 14:43

    Jenny En Kees:

    leuk om weer iets te horen... het schiet op he?
    wat gaat de tijd snel.
    maar leuk dat je nog steeds van alles beleefd,zodat je nog andere situaties op het eiland mee maakt,al is het dan niet zo spectaculair!
    we zien uit naar jou verhalen.
    groetjes

  • 04 Juni 2012 - 19:05

    Judith:

    Hi Jaak,
    Geweldig die verhalen. Je zal het straks wel weer moeilijk hebben in Nederland. Moet je gewoon een Indonesisch feestje geven en dan foto's laten zien:)
    Ben benieuwd naar al je foto's.
    Liefs Juud

  • 04 Juni 2012 - 19:43

    Vicky:

    Super om te lezen dat je het naar je zin hebt. Ook te zien op je foto's! Veel plezier en succes nog!

  • 05 Juni 2012 - 15:24

    Margreet:

    Klinkt super goed!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 16903

Voorgaande reizen:

27 Februari 2012 - 08 Augustus 2012

Stage in Indonesië

Landen bezocht: