Mijn ontdekkingsreis! - Reisverslag uit Broek op Langedijk, Nederland van Jacob Nugteren - WaarBenJij.nu Mijn ontdekkingsreis! - Reisverslag uit Broek op Langedijk, Nederland van Jacob Nugteren - WaarBenJij.nu

Mijn ontdekkingsreis!

Door: jacobnugteren

Blijf op de hoogte en volg Jacob

26 Februari 2012 | Nederland, Broek op Langedijk

Het is bijna zover, ik sta aan het begin van mijn reis naar Indonesië. Graag geef ik nog van tevoren een inleiding op mijn stage.

Het is bijzonder hoe dingen in het leven gaan. Had mij een jaar geleden verteld dat ik in maart 2012 in Indonesië zou zitten voor het WNF en ik had je voor gek verklaard.
Zeker als je bedenkt dat ik nooit de intentie gehad heb om bij het WNF te solliciteren voor een stage.

Hoe ben ik er dan terecht gekomen? Na een mislukte poging om bij een lokale organisatie stage te lopen in Indonesië had ik mijn zinnen gezet om echt naar Indonesië te gaan. Het land had en heeft mijn interesse getrokken. Ik sprak daar met een leraar over en die heeft mij vervolgens in contact gebracht met een organisatie in Nederland die in Indonesië hulp bied bij kapconcessies voor FSC certificering. Vervolgens hebben deze organisatie en mijn leraar me voorgeschreven bij het WNF en kreeg ik niet veel later een telefoontje van het WNF en is het balletje zo gaan rollen.

Voor diegene die nog niet weten wat ik precies ga doen zal ik een korte omschrijving maken over mijn stage. Het focust zich op de impact die houtkap heeft op Orang utans. Daarbij richt het zich vooral op de populatie dichtheid. Daarnaast komt er waarschijnlijk ook een vergelijking in de biodiversiteit tussen een kapconcessie en een nationaal park. Om daar dus ook een vergelijking van te maken en conclusies te kunnen trekken. Deze twee onderzoeken vinden plaats op het grootste eiland van Indonesië, Borneo (Central en West Kalimantan). Maar de eerste weken zal ik verblijven in miljoenenstad Jakarta, waar het hoofdkantoor van het WNF Indonesië gelokaliseerd is.

De stage maakt natuurlijk deel uit van mijn opleiding Tropische Bosbouw (major van bos- en natuurbeheer), en is gefocust op praktische ervaring opdoen in de tropen, leren omgaan met een andere cultuur en een toekomst perspectief opbouwen. In principe is dat over het algemeen de reden achter een stage. Maar in mijn geval is het veel meer dan dat.

De keuze om Tropische Bosbouw te gaan studeren was een heel moeilijke. Daar horen verre reizen bij en dat betekend dingen achterlaten. Aan het begin van het derde jaar heb ik dagen gehad dat ik dacht; waar ben ik aan begonnen! Ik heb zelfs overwogen om te stoppen vanwege twijfels of ik ook wel echt richting de tropen wil gaan. Nou ben ik daar nog steeds niet uit, maar er is inmiddels wel een hoop veranderd.
Persoonlijke groei is een de drijfveer voor mij om er mee door te zetten. Dat was ook de doorslaggevende reden om voor Tropische Bosbouw te kiezen en dat is ook de reden dat ik er in doorzet. En waar anders dan in een totaal onbekende omgeving kun je beter jezelf leren kennen en persoonlijke ontwikkeling verwezenlijken?

Tegenwoordig is het niet moeilijk om de wereld te verkennen en ontdekken. Er zijn al vele mensen mij voorgegaan. Dat is al vele honderden jaren geleden gebeurt toen wetenschappers en ontdekkingsreizigers per schip vertrokken richting het onbekende en daar de wereld ontdekten zoals wij die nu kennen. Er zijn twee dingen die nu anders zijn, het transportmiddel en de kennis is vele malen groter. Toch is het voor mij net zo goed een ontdekkingsreis en niet minder bijzonder. Het is iets heel persoonlijks. Ik denk ook dat het moeilijk uit te leggen is hoe ik me nu voel en wat ik nu meemaak. Daarvoor zou je zelf een verre reis moeten maken, want ik realiseer me nu wel dat het iets heel persoonlijks is. Ik sta echt aan het begin van mijn ontdekkingsreis.

De laatste maanden heb ik totaal geen last gehad van stress vanwege het voorbereiden van de stage. Het is heerlijk om er zo kalm onder te zijn, maar dat heeft te maken met het vertrouwen dat het allemaal goed gaat komen. Als een gelovig mens ben ik er echt van overtuigd dat God mij zal begeleiden tijdens deze stage en er niet alleen voor zal staan, in alle dingen die ik tegen zal komen. In Indonesië zal ik ongetwijfeld moeilijke en vervelende dingen meemaken. Maar Hij zal me begeleiden op pad en weg.

Inmiddels heb ik de gelegenheid gehad om van familie en vrienden “afscheid” te nemen. De reden dat afscheid tussen aanhalingstekens staat is omdat ik afscheid te definitief vind. Ik zie het meer als een tot ziens. Maar het feit dat ik vrienden en familie gedag heb kunnen zeggen en steun van hen gekregen hebt, betekend ontzettend veel voor me. Daar ben ik echt dankbaar voor en dat is misschien ook wel goed dat ik dat nog even duidelijk maak. Ook van de mensen van wie ik het niet verwacht had.

Tot zover mijn intro op de stage, nu nog vanuit Nederland. Ik hoop gauw, op een leuke manier, een berichtje te kunnen plaatsen vanuit een warmer oord. Verder wens ik iedereen een goed half jaar toe, in alles wat jullie mee mogen maken.

Sampai nanti (Tot ziens)!

  • 26 Februari 2012 - 08:14

    Jannie:

    Leuk om te lezen Jaac.
    Ik zal je zeker volgen, maar daar was je natuurlijk al bang voor,ha, ha.
    Goeie reis morgen enntot later. jnn

  • 26 Februari 2012 - 10:46

    Vicky:

    Hey Jacob!
    Een mooi verhaal! Ik wens je veel plezier en ik hoop dat je veel zult leren. Dat zal geen probleem zijn denk ik. Ik ben benieuwd naar wat je allemaal mee gaat maken en ga je zeker proberen te volgen vanuit Australië (niet zo heel ver van jou vandaan dan).
    Groetjes, Vicky

  • 26 Februari 2012 - 10:51

    Judith:

    Hi Jaak,
    Mooi stuk heb je geschreven. Een heel goede reis en ik hoop dat je een goede tijd zult hebben.
    Ik ben benieuwd naar je avonturen.
    X Juud

  • 26 Februari 2012 - 11:37

    Wim:

    Hoi Jacob,

    Wat een leuke introductie van jezelf. Erg positief! Je staat positief in je leven en geeft aan waar je je vertrouwen op stelt. Geweldig. Ik wens je het allerbeste toe en zal je volgen. Groeten, WimN.

  • 26 Februari 2012 - 13:41

    ErikT:

    Hey Jacob!
    Leuk introductie van je komende avontuur.
    Ik ben benieuwd hoe je alles gaat ervaren.
    Geniet van alle momenten en succes met je stage.

    Gr Erik

  • 26 Februari 2012 - 16:56

    Darell:

    Jacob, echt ontzettend mooi geschreven! Ik weet dat je er soms aan twijfelde maar ik vindt het echt supertof dat je het gewoon gaat doen. Gaat zeker weten goed komen en ben benieuwd naar al je verhalen die gaan komen! Ik wens je een supergoede reis morgen. We houden contact!

  • 27 Februari 2012 - 12:50

    Sil :

    Heel veel plezier! En geniet ervan!
    Hou je nugter:)
    Sampai nanti

  • 27 Februari 2012 - 12:52

    Sil:

    Owja en ik verwacht wel een mooie schone Indo die met je mee gaat naar Nederland.. Groeten!!

  • 04 Maart 2012 - 01:16

    Bjorn:

    Leuk om je te volgen man! Het beste en geniet. Bjorn

  • 11 April 2012 - 12:38

    Wilco F.:

    Hallo Jacob,

    Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op de opleiding tropische bosbouw, en via google kwam ik op je weblog terecht. Je schrijft hierboven dat je de keuze voor deze opleiding erg moeilijk vond. Voor mij geldt hetzelfde, en ook ik heb mijn twijfels over de gevolgen als ik deze opleiding ga volgen.

    Ik ben dan ook erg benieuwd wat jou doen heeft besluiten om deze opleiding toch te gaan doen. Ik vind het altijd erg prettig om zoveel mogelijk informatie te vergaren voordat ik belangrijke keuzes ga maken, en het verhaal van iemand die er ervaring mee heeft, is me veel waard.

    Ik hoor graag van je of je daar tijd en gelegenheid voor hebt om via mail wat vragen te beantwoorden.

    Zou je me willen mailen op wilco.flier /at/ hotmail.com?

    Ik hoor graag van je.

    Vriendelijke groet,

    Wilco

  • 04 Mei 2012 - 19:40

    Sylvia H:

    HU???? ik zie nu pas dat ik mn naam moet invullen bij mn berichtjes aan jou...zucht, jij hebt dus NOOIT eerder n bericht gehad, dus dat ben ik nu even aan het rechtbreien, ik volg je blogs vanaf de eerste :-) Ze zijn leuk en leerzaam om te lezen!! Je hebt er echt talent voor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 16917

Voorgaande reizen:

27 Februari 2012 - 08 Augustus 2012

Stage in Indonesië

Landen bezocht: