One week in the concrete jungle - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Jacob Nugteren - WaarBenJij.nu One week in the concrete jungle - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Jacob Nugteren - WaarBenJij.nu

One week in the concrete jungle

Door: jacobnugteren

Blijf op de hoogte en volg Jacob

07 Maart 2012 | Indonesië, Jakarta Pusat

De eerste week zit erop! Een week vol nieuwe ervaringen!
Na een stroeve start heb ik mezelf herpakt en ben ik nu wel een beetje ingeburgerd hier. Wel heb ik nog genoeg te leren (zoals de taal), maar dat gaat wel goed komen.

Ik ben in elk geval blij dat ik mezelf nu enigszins kan redden. In het begin voelde het echt alsof je alles opnieuw moest leren. Zelfs de meest simpele dingen als; waar laat ik mijn afval, waar is de winkel, waar kan ik eten, hoe bestel ik hier eten, ho doe ik mijn was, etc.

Gelukkig heb ik goed begeleiding gehad en is alles nu wat meer duidelijk. Ook in het weekend had ik het goed voor elkaar. Een collega van me had me zaterdag uitgenodigd, ze woont hier vlakbij en ik kon daar een was draaien, tv kijken en kreeg eten voorgeschoteld. Sowieso krijg ik hier wel vaker wat van mensen, hou ik totaal niet van!
Op zondag had ze me ook uitgenodigd om mee te gaan naar familie van haar. Dat sloeg ik niet af want zo kreeg ik nog wat te zien buiten Jakarta. Haar broer woont net buiten Jakarta in een plaatsje genaamd Bekasi. Ondanks dat het nog steeds vol is daar, was het wel iets ruimer en heb ik kunnen genieten van de diverse soorten fruitbomen, palmen, hagedissen, vlinders, etc.
Ook minder leuke dingen kom je tegen. Een vrouw met een kind die zo ontzettend mager was, dat was gewoon hartverscheurend!
De terugweg reden we met een minibus. Een minibus is hier voor een Nederlander een Iniminibus, want je bent iets langer dan de gemiddelde Indonesiër. Dus dat betekend dat je zowat kruipend in dat busje (wat gewoon een auto is) moet. Achterin zitten dan twee banken tegenover elkaar, en daar gaan dus veertien mensen in! Stel je dit eens voor: 32 graden en met veertien personen in een auto. HEET!!! En dan na een paar honderd meter mag je er weer uit, lekke band! Ik heb er wel van genoten. Daarna rijst eten met je handen, ook een ervaring, want je wordt gewoon keihard uitgelachen omdat je er niks van bakt.

Ik had het vorige keer al over de kakkerlakken gehad. Die heb ik afgelopen week bestreden met een chemisch middeltje. Het bleken er meer te zijn dan ik dacht. Uiteindelijk heb ik een stuk of 16 kakkerlakken moeten verwijderen. Maar het lijkt nu voorbij te zijn. Zo niet, dan doen we gewoon poging twee want het is sterk spul.

Op het werk is het goed te doen. Veel hoef ik niet te doen. Ik ben vooral bezig met lezen over certificering van hout, duurzame houtkap, aapjes, etc. Dat doe ik totdat ik mijn eerste trip naar West-Kalimantan maak. Ik zie daar al erg naar uit, want ondanks dat ik het lezen zeer leerzaam en interessant vind raak ik er ook wel een beetje op uitgekeken. Zoals het er nu naar uit ziet vertrek ik volgende week die kant op! Dan zal ik ook eindelijk een beetje foto’s gaan maken.

Mensen hier op straat spreken je veel aan. Als buitenlander val je ontzettend op want het is niet zo multicultureel als Nederland. En zeker in de achterbuurt waar ik woon, leven alleen maar Indonesiërs. Vooral de kinderen vinden je interessant. Dan hoor je weer: “Hi, Mister!” en zwaai je maar terug. Ook proberen ze nog wat andere dingen te zeggen en als ik ze dan niet begrijp gaan ze lachen.

Eten is hier goed te doen. Ik probeer van alles uit en ik heb geen idee wat alles is. Zolang het maar binnen te houden. Gelukkig is het niet alleen maar rijst (want 3x rijst op een dag zou ik echt niet aankunnen). Ik kan nog een beetje variëren met soep, brood en fruit. Op het werk heb ik zelfs een keer gewoon pasta kunnen eten. Eten is hier wel wat scherper als in Nederland, maar het valt over het algemeen wel mee.
Veel fruit wat je hier hebt, heb ik nog nooit eerder gezien. Duku, Manggis, Rambutan en Kedondong zijn enkele voorbeelden van wat hier te verkrijgen is. En het smaakt over het algemeen erg goed. Wat wel minder is, zijn de vele pitten die erin zitten.

Graag wou ik nog iedereen bedanken die gereageerd heeft op mijn blog. Ik ben erg blij met de reacties. Ik zie dan ook weer uit naar de volgende reacties!

De eerste dag was echt zwaar, dan voelde je de leegte. Zit je daar in je eentje en ben je aangewezen op jezelf. Maar nu een week later weet ik dat dit echt de moeite waard is om te doen en een bijzondere ervaring. Waarschijnlijk zal het, ondanks dat de tijd gewoon rustig doortikt, ook zo voorbij zijn.
Graag wou ik nog iedereen bedanken die gereageerd heeft op mijn blog. Ik ben erg blij met de reacties. Ik zie dan ook weer uit naar de volgende reacties! En ook de mensen die gemaild hebben, hartelijk dank. Want daar heb je veel aan de eerste dagen! Groeten en tot een volgende bericht!

  • 07 Maart 2012 - 05:46

    Jannie:

    Hé Jaac,
    wat een prachtig verslag. Leuk om te lezen en duidelijk om een voorstelling voor mezelf te maken over je wel en wee. Wat goed dat je jezelf 'herpakt' hebt. Gunstig voor de tijd van je verblijf. Zet em op, het gaat je lukken. lfs, Ibu.

  • 07 Maart 2012 - 06:54

    Judith:

    Hi Jaak,
    Wat een belevenissen. En die kinderen zijn vast schattig. Misschien kunnen ze je wel helpen met de taal:-)
    Ik kijk alweer uit naar je volgende belevenissen.
    X Juud

  • 07 Maart 2012 - 07:36

    Bapak Wim:

    Leuk Jacob dat het na een week beter gaat en dat je je draai gaat vinden. Nou en dan over een week of wat weer verkassen. Mogelijk moet je dan weer je draai vinden, maar daar raak je nu gewend aan. Ook fijn dat je door je collega's wordt opgevangen. En die kinderen: gewoon vriendelijk terg lachen. ik herken dat nog van toen ik in Benin was. Vette pret en jij maar raden wat er aan de hand is. Succes en sterkte met alles! Groeten van Bapak Wim.

  • 07 Maart 2012 - 07:50

    Sietse:

    hey jacob, leuk die fotos. Is die zwaluw niet een roodstuit?? gewoon een boertje met een rooie stuit?? daar ben ik wel benieuwd naar :P
    iig lekker dat je zo gevarieerd kan eten. Anders raak je miss nog wel verstopt ofzo, of wordt je ziek :)

  • 07 Maart 2012 - 10:14

    Herman:

    Hai Jacob, een spannend begin dus in dat verre Indonesie. Leuk al die kakkerlakken om je heen, mooie foto trouwens, kleurrijk beest! Dapper dat je alles probeert te eten , dat zou niets voor mij zijn. Heel veel sterkte met het leren van de taal en het verstaan van die straatschoffies. groet, Herman

  • 07 Maart 2012 - 10:15

    Johan:

    Drink vooral geen Arak! Vorig jaar vier toeristen dood en drie voor altijd blind geworden omdat er antivriesmiddel in de arak zat. Die flessen worden nog steeds verkocht!

    Google even DE ULTIEME GIDS VOOR BALI (die ook over andere Indonesische eilanden handelt) als je grappige en ook serieuze tips wil lezen (geheel GRATIS)

    Het gaat over hoe om te gaan met Indonesiërs, de beleefdheidsregels, de mentaliteit, de politie, enz..

  • 07 Maart 2012 - 13:55

    Maartje:

    Hey Jacob!
    Wat leuk om je blogs te lezen. Je schrijft goed! Ik wist niet dat je plannen had om je stage in Indonesie te doen. En nu zit je er al! Gaaf hoor. Tegelijkertijd ook spannend natuurlijk! Het is ook zo'n ander land. De opa en oma van David komen uit Indonesie. Dus namen die je noemt klinken mij bekend in de oren :-).
    Heel veel succes en plezier daar.
    Groetjes van Maartje (Huigen - Balder)

  • 07 Maart 2012 - 14:07

    Marloes:

    Leuk om je verhaal te lezen! Je hebt al veel meegemaakt. De eerste week is inderdaad het zwaarst en daarna gaat steeds meer meevallen :) echt waar.
    Geniet ervan en leer ervan!
    Liefs, Marloes

  • 07 Maart 2012 - 18:42

    Gerbert:

    Mooi verhaal, en ook zeker mooie foto's jakie! Vergeet niet ff wat te vissen daar heh!

    TIGHT LINESSS :P

  • 07 Maart 2012 - 21:35

    Marg:

    Hee sjaak, ik ben blij dat je je iets meer thuis voelt.
    Het is heel bijzonder om je verslagen te lezen.
    Je maakt wel wat mee, en wordt ook wel erg op jezelf teruggeworpen, en dan merk je dat je toch mensen nodig hebt.
    Fijn dat die er dan zijn.
    Wel een beetje jammer dat ze je uitlachen.
    En bijzonder om zo nagekeken te worden. Ook wel een leuk ;-)
    Ik heb nog een vraagje, maar die plaatse ik wel in een prive bericht op je facebook.
    Heel veel succes verder met alles.

  • 07 Maart 2012 - 21:48

    Vicky:

    Goed om te lezen dat het beter gaat! Ik kan me na mijn dag in China goed voorstellen dat het in zo'n land even wennen is.

  • 04 Mei 2012 - 19:36

    Sylvia H.:

    Wouw wat een mooie kever, kan je er een paar meenemen, of wat larven, is ook al goed..?
    Hmm mag vast niet, heel jammer, ze zouden mooi bij mn phasmiden passen (ik heb eerder exotiscghe kevers gehad, ook zo mooi!) Nou veel plezier daar!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacob

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 16917

Voorgaande reizen:

27 Februari 2012 - 08 Augustus 2012

Stage in Indonesië

Landen bezocht: